När du ska köpa en produkt så är det inte säkert att du letar upp en lokal butik som eventuellt har den. Du kan ju shoppa online och få direktleverans på en eller två dagar. Snabba leveranser är ett starkt kort för webbutiker. Det är helt klart ett budskap som kan komma med då man jobbar med utformning av direktförsäljning online.
Varor du behöver snabbast möjligast
Oavsett om du köper sprit online eller beställer medicin från ett nät-apotek så vill du ju inte vänta mer än nödvändigt på att få din vara. Då kan du ju lika gärna leta butik och parkering i stan. Men när en produkt kommer hem till dig på en eller två dagar så är det enklare att handla online än att själv gå till en butik.
Dessutom kan privata varor som medicin kännas trevligare att köpa på detta vis. Det är något som företag som jobbar med webbutiker kan ha i åtanke då reklamkampanjer ska utformas. Det är inte bara snabb shipping som får betydelse. Att kunna handla diskret är ofta uppskattat.
Många handlar från utländska webbutiker
Redan år 2020 kunde en studie visa att över 45 procent av svenska hushåll handlar från utlandet och då ofta från utländska butiker online. När vi ser på iHerb Sverige och liknande butiker så rör det ju sig inte om svenska webbhandlare.
Vi har större förståelse för att leveranser från utlandet tar längre tid. Men i och med att webbutiker som iHerb har lyckats pressa ner leveranstiden till en veckas tid så blir det normen. När andra stora nätbutiker som Amazon och Ebay inte lyckas med samma sak så rynkar vi på näsan.
Snabb leverans är ett trumfkort
Insikten om att vi bryr oss mycket om tiden leveranser tar är viktig. Det är ju uppenbart att snabba leveranser är ett trumfkort. När en webbutik kan erbjuda gratis frakt på två dagars tid så är det helt klart något som kan leda till att fler kunder väljer just denna butik.
Därmed kan vi konstatera att snabba leveranser är ett säljargument. Det är ett meddelande som bör synas tydligt på webbutikens hemsida såväl som i reklam. Folk motiveras att testa när de ser en intressant produkt som inte kostar något att beställa hem och som dessutom är framme snabbt.
Viktigt att vara medveten om målgrupp
Nu är det förstås inte så att alla bryr sig lika mycket om snabb leverans. När reklam utformas är det viktigt att förstå målgruppen du vänder dig till. Information om snabb leverans kanske inte är det som ska toppa ditt meddelande.
Först gäller det ju att fånga intresset. Sedan kan köpet cementeras tack vare att det är så enkelt och säkert att beställa online. Varje målgrupp har sina specifika behov och krav och dessa ska alltid finnas med då en reklamkampanj online eller via telefon planeras.