Det går alltid att klaga och folk gör det ju dagen lång. När du köper varor från utländska butiker kan det kännas lite svårt att förstå vad du ska göra om du inte blir nöjd. Om du får långsam leverans trots att du betalade mer för snabb shipping eller får ett paket som är skadat så ska du i första hand kontakta det företag du köpte från.
Företag som Amazon har en tydlig policy för sina försändelser. De kommer till exempel att ge dig pengarna tillbaka om de inte håller leveranstiden som utlovas. När du köper från ett seriöst utländskt företag så har de regler för vad som gäller när något inte är i enlighet med det som annonserats då du köpte.
Se till att spara all information och kommunikation
Spara ditt kvitto och den dokumentation du har fått då du handlade. Du kan till exempel göra skärmdumpar från mejl och information du fått av företaget. Detta kan du sedan använda om du måste vända dig till en tredje part för att klaga på ditt köp.
När utländska företag vänder sig till svenskar så kan svenska Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, vara en hjälp. Du kan kontakta ARN och se om de kan hjälpa dig med din tvist.